blog-post image

Jak vybrat cyklistické tretry?

Cyklistické tretry již dávno nejsou využívány pouze mezi profesionálními cyklisty. Mnozí z vás již přišli na to, že jízda na kole s tretrami je mnohem efektivnější a pohodlnější než v obyčejných teniskách. Avšak několik z vás naopak přemýšlí nad tím, že si tretry koupí, ale bohužel neví, jaké si vybrat. V tomto článku se vám pokusím vysvětlit, jaké tretry na trhu jsou, čím se od sebe liší a na co si při jejich výběru dát pozor. 

Proč cyklistické tretry potřebujete? 

Cyklistické tretry vám při jízdě na kole nejen zajišťují pohodlí a komfort, ale hlavně vám zajišťují mnohem efektivnější využívání energie, kterou vkládáme do šlapání. S tretrami ušetříte více energie a zároveň ujedete větší vzdálenost.  

Další výhodou treter je, že už si nemusíte dělat starosti s tím, že vám bota klouže z pedálu dolů. Tretry se jednoduše zacvaknou do pedálu kola a tím pádem nemají boty z pedálu kam utéct. 

To, že jsou cyklistické tretry zacvaknuté v pedálu má svou velice důležitou funkci, kvůli které jsou tak oblíbené. Jde o to, že při jízdě na kole v klasických teniskách vyvíjíte odpor na pedál pouze při sešlápnutí pedálu dolů, zatímco když máte tretry, vyvíjíte tlak na pedál jak při sešlápnutí, tak při pohybu pedálu vzhůru. Tudíž vaše noha vyvíjí energii po celou dobu kruhového otočení pedálu a tím pádem je vaše energie rozložena efektivně a pravidelně.

Navíc, pro tělo není zdravé, když se do pedálů opíráte středem chodila, což se často stává při jízdě v teniskách, avšak s tretrami se vám to stát nemůže. Tretry jsou do pedálu zacvaknuté téměř na špičce chodidla, tudíž vyvíjíte mnohem stabilnější a zdravější pohyb. 

Zaručuji vám, že pokud se rozhodnete do treter investovat, nebudete litovat. Jízda na kole se stane úplně jiným zážitkem a budete litovat, že jste si tretry nepořídili již dříve.

Vybrat cyklistické tretry »

Cyklistické tretry podle jejich využití

MTB tretry 

MTB tretry, nebo jinak označované tretry na horskou cyklistiku, jsou vytvářeny tak, aby byla jízda pro vás v nich bezpečná i v případě, kdy vaše noha potká sem tam nějakou větev, nebo do ní narazí kamínek, který odletěl z kola cyklisty před vámi. To znamená, že tyto tretry mají velice odolný svršek, jsou vyráběny z pevných materiálů.

Jejich podrážka je taktéž hrubá a má i terénní vzorek, pro případ, kdy budete muset v terénu z kola sesednout a neprůjezdné části trasy projít pěšky. Avšak tyto tretry se nehodí na delší pěší trasy, jsou tak pevné, že chůze v nich není příliš pohodlná. 

Pokud budete volit MTB tretry, nezapomeňte se ujistit, že vaše pedály na kole jsou s nimi kompatibilní. Pokud totiž ne, stane se pro vás jízda velmi náročná a neefektivní, a naopak koupě těchto treter bude kontraproduktivní. 

Tip na MTB tretry:

Northwave GHOST X  43 - Pánské mtb tretry

Obr.: Northwave GHOST X 43 - Pánské mtb tretry

Silniční tretry 

Silniční tretry, jak již z názvu vyplývá jsou určené pro silniční cyklistiku. Mají velmi hladkou a tuhou podrážku, která zaručuje komfortní jízdu. Tato podrážka ale není vhodná na pěší přesuny, maximálně do 100 m. Silniční tretry mají však často velice dobré odvětrávání a nízkou hmotnost. 

Silniční cyklistika se opravdu bez těchto treter neobejde. S jinými tretrami nebo v teniskách bude jízda neefektivní a zároveň hodně náročná na energii. 

Samozřejmě jako u všech treter je nutné myslet na kompatibilitu s pedály. Pokud nebudete mít správný pedál, např pedál na horskou turistiku a obujete se do silničních treter, jízda bude opravdu otravná a nepříjemná. 

Tip na silniční tretry:

Northwave STORM CARBON  43 - Pánské silniční tretry

Obr.: Northwave STORM CARBON 43 - Pánské silniční tretry

Cykloturistické tretry

Cykloturistické tretry na první pohled vypadají jako klasické boty na kolo, nebo tenisky. Výhodou však je, že také mají nášlapný systém, který vám umožní zacvaknout je do pedálů. 

Podrážka je narozdíl od treter na horskou cykloturistiku měkčí a ohebnější. Podrážka je vyztužená pouze v oblasti nášlapného systému, takže pokud jedete na výlet, kde plánujete z kola sesednout a delší trasu ujít pěšky, jistě vám tyhle tretry přijdou vhod. Jsou opravdu pohodlné jak při chůzi, tak při jízdě na kole. 

Tyto tretry jsou většinou kompatibilní se všemi nášlapnými systémy, avšak ne vždy bude jízda pohodlná. Při jízdě na horském kole s nášlapným systémem právě pro MTB tretry, nebude jízda v cykloturistických tretrách ani pohodlná ani efektivní. 

Tip na cykloturistické tretry:

Scott CRUS-R  43 - Cyklistická obuv

Obr.: Scott CRUS-R 43 - Cyklistická obuv

Jak vybrat správnou velikost cyklotreter

Vybrat správnou velikost treter je dost často velká věda. Je opravdu nutné, abyste si na výběru velikosti dali záležet, a to z prostého důvodu. Pokud vyberete tretry, které vám budou malé, nebo naopak velké, ztratíte tím veškeré výhody, které vám tretry mají nabízet. Mohou se vám při výběru malých treter málo dokrvovat nohy anebo naopak při výběru velkých, můžete mít pocit, že se vám vyzouvají, a to ovlivní váš způsob pohybu šlapání. 

Samozřejmě nejlepší způsob je si tretry vyzkoušet přímo na prodejně, avšak pokud vybíráte přes internet, doporučuji si objednat více treter a následně ty nehodící se vrátit. Každá firma může tretry vyrábět jinak a nemusí být pravdou, že pokud standardně nosíte velikost 40, že vám velikost 40 bude sedět. 

Zásadním rozdílem při vybírání treter horských nebo silničních oproti vybírání např. turistických nebo běžeckých bot je v tom, že zde neplatí pravidlo vybírat si boty o 0,5 - 1 cm větší, než je vaše noha. Při šlapání na kole totiž nebude špička nohy dorážet o kraj boty, tudíž naopak potřebujete, aby vám bota padla naprosto perfektně a kopírovala vaši nohu. 

Vybrat cyklistické tretry »

Z toho tedy vyplývá, že tretry pro horskou nebo silniční cykloturistiku by vám měly být tak akorát, před palcem byste neměli mít téměř žádné místo a pokud si botu nezavážete, neměla by vám z nohy spadnout. Nedoporučuji se při výběru v tretrách zbytečně procházet. Mohlo by to ve vás vzbudit pocit, že vám jsou tretry malé, ale nezapomínejte na to, že v těchto tretrách chodit pěšky neplánujete. Lepší je vytvořit si imitaci pohybu šlapání na kole a vyzkoušet tak, zda v tuto chvíli je vám pohyb v tretrách pohodlný. Celkově byste se v tretrách měli cítit těsněji než v jakékoli jiné obuvi. 

Co se týče vybírání cykloturistických treter, tady spíše platí pravidlo pro klasické vybírání bot. Neměly by vám být boty těsné a měli byste mít prostor pro pohyb prstu a chodidla v botě dopředu a dozadu. Mějte však na paměti, že boty by vám neměly být příliš široké, protože potom se snažíte nadměrnou šířku bot kompenzovat přílišným dotahováním tkaniček, což následně může způsobit špatné prokrvení prstů anebo otlaky. 

Systém zapínání treter

Cyklistické tretry mají několik možností zapínání, liší jak kvalitou, tak hlavně podle využití treter.

Tkaničky tkaničky jsou nejčastěji používané u cykloturistických treter, ale i ostatní druhy treter je někdy mají. Mezi největší výhody tkaniček patří jejich snadná výměna, cena a kontrola nad utahováním bot. Nevýhodou tedy je pouze to, že se tkaničky mají tendenci rozvazovat a povolovat, stejně jako u normálních bot a také hrozí v terénu např. zachycení o větev. 

Lake MXZ200 černé tretry - EU 47

Obr.: Lake MXZ200 černé tretry - EU 47

Suchý zip suchý zip je další druh zapínání, který je dost často používaný. Často mají tretry suchých zipsů více anebo jsou dokonce v kombinaci s tkaničkami nebo plastovou přezkou. Výhodou suchých zipsů je velice jednoduché a rychlé utažení treter a zároveň díky nim můžeme docílit dost přesného utažení podle potřeby. Suché zipsy se většinou nerozepínají, takže se o ně při jízdě již nemusíme starat, a navíc nám nehrozí zachycení o jakýkoli předmět v terénu. Nevýhodou je dražší cena a náročnější výměna při poškození, či opotřebování.

Northwave CORE W  37 - Dámské silniční tretry

Obr.: Northwave CORE W 37 - Dámské silniční tretry

BOA systém zapínání BOA systém zapínání je nejen nekvalitnější, ale také nejdražší systém zapínání treter. Využívá se většinou u treter, které jsou určeny k náročné jízdě anebo závodění. Tohle zapínání opravdu nemá konkurenci. Boty se utahují pomocí odolného ocelového lanka, které je provlečeno na několika bodech tretry, a to je ovládáno plastovým kroužkem. Takže při otáčení kroužku se lanko povoluje či přitahuje podle potřeby a opravdu na milimetry přesně. Tretry s tímto BOA systémem se nerozvazují jako tkaničky, neopotřebovávají se jako suché zipsy a nehrozí vám zachycení o cizí předmět v terénu. 

Northwave MISTRAL PLUS  44 - Pánské silniční tretry

Obr.: Northwave MISTRAL PLUS 44 - Pánské silniční tretry

Kompatibilita s nášlapkami

Velice důležitá záležitost při vybírání treter je také to, zda máte vhodné nášlapky na kole. Pokud máte silniční kolo a nášlapky pro horskou cyklistiku, nebude se vám takhle dobře jezdit s tretrami na cykloturistiku. Proto dbejte na to, aby vždy vaše tretry byly kompatibilní s nášlapkami a abyste díky tomu docílí požadovaného komfortu při jízdě. 

Typ podrážky 

Typ a provedení podrážky treter se liší hlavně podle jejich využití. 

Podrážky treter na horskou cykloturistiku jsou většinou z plastu, avšak ještě dost ohebné na to, abyste v nich pár metrů ušli v pohodě. Zároveň mají speciální vzorek na chůzi v terénu. 

Podrážky pro silniční tretry jsou vyráběny většinou z tvrzeného plastu, polykarbonátu nebo z plastu, který je tvrzen skelnou vatou. Tyto podrážky bývají bez vzorku, tedy hladké a jsou minimálně ohebné a to proto, abyste maximálně přenesli svou energii z chodila do pedálu a tím pádem do kola. V těchto tretrách, s těmito podrážkami se velice špatně chodí pěšky. 

Podrážky pro cykloturistické tretry jsou nejměkčí a skoro se neliší od obyčejných turistických. Často bývají vybaveny funkcí vibram, jsou většinou z gumy, jsou ohebné a mají vzorek pro pohodlnou chůzi jak po asfaltu, tak v terénu. V tretrách s těmito podrážkami se vůbec nemusíte bát i delší chůze. 

Vybrat cyklistické tretry »

Shrnutí na závěr 

Na závěr si to tedy shrneme. Pokud vybíráte tretry na výlet s rodinou na kole, kdy potřebujete z kola sesednout a projít se kus cesty pěšky, určitě zvolte cykloturistické tretry s gumovou podrážkou a vzorkem se zavazováním na tkaničky. 

Pokud plánujete horskou cyklistiku a budete potřebovat sem tam seskočit z kola, budou se vám hodit tretry MTB (horské tretry). Tyto tretry mají tvrdší podrážku s lehkým vzorem, většinou se zapínáním na suchý zips. 

A v neposlední řadě, pokud plánujete ujet dlouhé trasy po silnici, budete potřebovat silniční tretry. Lehké, s tvrdou podrážkou bez vzorku se zapínacím systémem BOA.

Nezapomeňte na správný výběr velikosti a pak už si cesty jen užijte! 

TOP produkty z kategorie Cyklistické tretry